|
Sinema ve Tiyatro Sinema ve tiyatro dünyasından son haberler, filmlerle ilgili paylaşımlar ve dahası bu bölümde bulunur. |
|
LinkBack | Seçenekler | Stil |
15 Ağustos 2021, 22:45 | #1 |
Çevrimdışı
|
Zamanda Tutsak” Filminin İzleyici Yorumları...
Zamanda Tutsak” Filminin İzleyici Yorumları...
Ömür dediğin iki günlük bir şey “Altıncı His” filminin yönetmeni M. Night Shyamalan’ın son filmi “Zamanda Tutsak” vizyona girdi. Issız bir koyda tutsak kalan bir grup insanın gerilim dolu hikayesini anlatan film yaşlılık olgusuna ilginç bir açıdan yaklaşıyor Şurası bir gerçek; onu dünya çapında üne kavuşturan "The Sixth Sense"den (“Altıncı His”) bu yana M. Night Shyamalan'ın filmleri izleyicide hep bie sürpriz beklentisi yaratıyor ve Shyamalan da elinden geldiğince bu beklentiye karşılık vermeye çalışıyor. En azından hiçbir şey göründüğü gibi değil onun filmlerinde. Sağ gösterip sol vurmaya çalışırken zaman zaman fena halde ıskaladığı da oluyor ama ele aldığı her meseleye değişik bir açıdan yaklaştığı da kesin. Bizde "Zamanda Tutsak" adıyla gösterilen son filmi "Old"u ('Yaşlı' diye de çevrilebilirdi) izlerken de tüm bu beklentilerin geçerli olduğunu söyleyelim. Pierre Oscar Levy ve Frederik Peeters'ın "Sancastle" (Kumdan Şato) adlı grafik romanından hareketle senaryolaştırarak çektiği filmde Shyamalan korku trüklerine sıkça başvurduğu bir bilim-kurgu filmine imza atmış. İnsan ömrü hepi topu iki güne sığacak denli hızlandırılsa ne olurdu gibi bir fantaziden yola çıkan hikayenin neredeyse %90'ı ıssız bir koyda geçiyor ve burada bir şekilde kapana kısılmış bir grup insanın yaşadıklarına odaklanıyor. Huzurlu ve biraz da lüks bir tatile çıkmanın hayaliyle buraya gelen ve kendilerini cennet gibi bir koyda bulan üç farklı aileye mensup bireyler kısa süre içinde hayal bile edemeyecekleri bir kabusun içine düştüklerini anlarlar ve buradan kaçmanın yollarını bulmaya çalışırken gitgide daha derin ve tehlikeli bir bataklığın içine gömülürler. Geçen her saatte ortalama bir yıl yaşlandıklarını gören gruptaki küçük çocuklar hızla yetişkinliğe adım atarken, yetişkinler de yaşlılığın arazlarını yaşamaya başlarlar. Shyamalan'ın yer yer gerilim düzeyini bir hayli yükselttiği ve izleyicinin tahammülünü sınayacak sahnelerle kurguladığı "Old" şüphesiz yüksek bütçeleriyle büyük kitleleri büyülemeyi hedefleyen gösterişli ve çok gürültülü (her anlamda) bilim-kurgu aksiyonlarının yanında "Suç ve Ceza" gibi kalıyor; ama tabii ki o kadar da değil. ZAMANA VE HAYATA DAİR… İzlerken akla "Sineklerin Tanrısı"ndan Bunuel'in unutulmaz şaheseri "El Angel Exterminator"a kadar çeşitli başka filmleri getiren "Old" tüm o gerilimli anlarının gerisinde hayata dair ilginç felsefi zihin alıştırmalarını da beraberinde getiriyor. Gerçekten de insan hayatı ortalama 48 saatte bitse ne olurdu mesela? Bu kadar kısa (en azından bize göre kısa) yaşayan canlı türleri olduğunu biliyoruz. Acaba biz de bu kadar hızla gelişimimizi tamamlasak ve belli fiziksel aşamaları bu kadar hızlı geçirsek acaba bu denli hırslı, bu denli doyumsuz ve bu denli acı yüklü olur muyduk? Shyamalan işin bu kısmına fazla odaklanmıyor ama karakterlerin bazıları üzerinden kimi ilginç çıkarımlarda bulunduğunu da görebiliyoruz. Örneğin yaşlanmaya dayanamayan bir kadın hızla deliliğin eşiğine gelirken, 'kabullenme' aşamasına varmayı başaran bir diğeri nihayet huzura kavuşuyor ve hem kendiyle hem de etrafıyla barışıyor. Başrollerini Gael Garcia Bernal, Vicky Krieps, Rufus Sewell, Aaron Pierre, Embeth Davidz, Ken Leung ve Eliza Scanlan (küçük ama çok kilit bir rolde de M. Night Shyamalan’ın kendisini görüyoruz) gibi isimlerin üstlendiği oyuncu kadrosunun neredeyse tamamı tek mekanda ve açık havada (yani oyuncuların gizlenebileceği, destek alabileceği, yeni bir yol yaratabileceği alanlar çok kısıtlı) geçen filmdeki paylarını da eklemek lazım. Hiç de göründüğü gibi olmayan bir koy, çeşitli hastalıklarla ve dertlerle boğuşan bir grup insanın zamana hükmetmekte başarısız kaldığı ve bu yüzden tüm benliklerini kaybetmeye başladıkları tuhaf bir sosyal deneyin mekanına dönüşünce M. Night Shyamalan'ın görsel ustalığı ve gerilim yaratmadaki becerisi sayesinde izleyiciyi etkileyen film, her şeyin gerisindeki asıl meselenin (ve çözümünün) izleyiciyi tatmin etmekten uzak kalışıyla bir hayli zedeleniyor elbette. Uzun lafın kısası, Shyamalan bu kez nakavtla değil, puanla ve zar zor kazanıyor desek yanlış olmaz sanıyorum. Son bir not: "Missouri Breaks" (“Bozgun”), sene 1976, yönetense Arthur Penn. FİLMİN NOTU: 6/10 |
15 Ağustos 2021, 22:47 | #2 |
Çevrimdışı
|
Cevap: Zamanda Tutsak” Filminin İzleyici Yorumları...
Zaman ve doğa karşısındaki insan
M.Night Shyamalan fantastik, deneysel gerilimi Old’da (Zamanda Tutsak/ 2021), zaman, yaşam, ölüm, fanilik, pişmanlık, sevgi, aşk, bağlılık kavramlarını sorguluyor, dünya pandemi salgınıyla mücadele ederken bize verilen her özgürlüğün kıymetini bilmemizi, ailemize sıkıca sarılmamızı, zamanın ve anın değerinin farkına varmamız gerektiğini vurguluyor. Old (Zamanda Tutsak) bugün gösterime girdi. Babalar gününde kızları M.Night Shyamalan’a Pierre Oscar Lévy’nin yazdığı, Frederik Peeters’in çizdiği Sand Castle (Kum Şatosu/2010) adlı bir çizgi roman armağan ederler. Tatile çıkan, tecrit edilmiş bir adaya giden, hızla yaşlanmaya başlayan insanların öyküsü yönetmeni adeta büyüler. Bu karamsar çizgi romandan esinlenen Shymalan her zamanki gibi filmin odağına olağanüstü durumların ortasında zorda kalan bir aileyi yerleştirir. Müze küratörü Prisca (Vicky Krieps), eşi sigortacı Guy (Gael Garcia Bernal), 11 yaşındaki kızları Maddox (Alexa Swinton), 6 yaşındaki oğulları Trent’le (Luca Faustino) birlikte bir adada bulunan tatil köyüne doğru yola çıkarlar. Otelin güzelliği tüm Capa ailesini etkiler. Ana karakterleri tek tek tanımaya başlarız. Prisca, korumacı, duygusal, geçmişi özleyen bir annedir, Guy, edilgen, korkaktır ama ailesine tapar, Maddox içe dönük ve korumacıdır, Trent, dışa dönük, dost canlısı, hayal gücü yüksektir. Prisca ile Guy ayrılmak üzeredirler ama bu kararlarını henüz çocuklarına söylememişlerdir. Doktor Charles (Rufus Sewell), işkolik, gergin ve serttir. Genç karısı Chrystal (Abby Lee) dış görünüşüne çok önem verir, kızları Kara (Kylie Begley) sevimli bir çocuktur. Charles’ın yaşlı annesi Agnes’in (Kathleen Chalfant) Gustav adlı sempatik bir köpeği vardır. Psikolog Patricia (Nikki Amuka-Bird) ve yardımsever hemşire Jarin (Ken Leung) uyumlu bir çifttir. Bu kişiler otel müdürünün önerdiği plajda biraraya gelirler. Plajın, kumsalın, ormanın, kayalıkların görüntüsü hepsini büyüler, burası cennet gibidir. Bir süre sonra kendilerinden önce buraya gelmiş olan rapçi Mid Sized Sedan’ı (Aaron Pierre) farkederler, genç adam şoktadır. Kız arkadaşı denize açılmış ve dönmemiştir. Genç kadının ölü bedeni ortaya çıkınca panik başlar. Herkes kendinde bir değişim hisseder. Bu değişimden önce çocuklar etkilenir. Ardından doktorun annesi Agnes’in aniden nefesi durur. Plaj hepsini etkilemeye başlar. Zamanın hızla akıp gittiğini farkederler. Bu gerçeküstü durum neyi açıklamaktadır ? Bu plaja tesadüfen mi gelmişlerdir yoksa bilerek mi seçilmişlerdir ? Bu tatili onlara sunan Warner Warner şirketinin amacı nedir ? Otel müdürü onlara neden böyle bir gezi olanağı sunmuştur ? Cennete benzeyen plaj aniden boğucu, klostrofobik, ölümcül bir ortama dönüşür. Shymalan, korkuyu, dehşeti görüntü dışına taşır,bu seçim çok etkileyicidir. Kadraj dışı anlatım, planların dekupajı izleyiciyi plajın içine, tatilcilerin yanına sokar. Onların kaygılarını, endişelerini birebir yaşamaya, duyumsamaya başlarız. Anlatım ve hapislik duygusu bize bu tuzağın ortasında olduğumuzu hissettirir , çıkış, kurtuluş yoktur. Bakir orman, bitki örtüsü, dalgaların gel git sesleri doğanın insandan üstün olduğunu hatırlatır. İnsan, zaman ve doğa karşısında korumasızdır, zayıftır. Tinsel bir gizem, entrika vardır. Karakterlerin en derin korkularına ulaşırız, pandemi sonrası paranoyaya kapılmış dünyanın bir izdüşümüdür bu. Karakterler isyan etmeye başlarlar, zihinsel, psikolojik, fiziksel bozulmalarını dışa vururlar. Old, 51 yaşına basan yönetmen, yapımcı, senarist, oyuncu Night Shyamalan’ın olgunluk filmidir. Görüntü yönetmeni Mikey Gioulakis’le birlikte Avustralya Yeni Dalga Akımı’ndan, Walkabout, Picnic at Hanging Rock, Andrei Tarkovski’den etkilendiğini belirtiyor yönetmen. Filmin atmosferini güçlendirmek için pastel tonlar, yumuşak renkler seçildi. Yapım ve giysi tasarımları için Federico Fellini’den, 1960’ların İtalyan deniz manzaralarından ilham alındı. Trent ile Maddox’un kumdan şato yapma sekansında yaşamın süreksizliği belirtilir. Kum şatoları sonsuza dek kalmazlar. İnsan ömrünün süresi bellidir, bize tanınan bu sürede şimdiki zamanın, anın değerini bilip tadını çıkarmalıyız. Dünyada sürekli kalıcı olan doğa ve zamandır, insan değildir. M.Night Shyamalan’ın yönettiği, senaryosunu yazdığı, yapımcılığını üstlendiği, oynadığı, Gael Garcia Bernal, Vicky Krieps, Thomasin McKenzie,Luca Faustino, Rufus Sewell, Ken Leung, Nikki Amuka-Bird, Abbey Lee, Aaron Pierre, Alex Wolff, Embeth Davidtz, Eliza Scanlen, Emun Elliott, Kathleen Chalfant, Francesca Eastwood (Clint Eastwood’un kızı) oynadığı Old (Zamanda Tutsak/2021) bugün gösterime girdi. |
Yer İmleri |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor: (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|
Forum | Bilgilendirme | Künye |
Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd. Forum Sahibi: Dea Dia ve Gece |
Sitemiz; yer sağlayıcı bir forum sitesidir. Forumel.Com adresimizde yapılan paylaşımlar, moderasyon ekibimizin onayına dahil olmadan direkt olarak yayınlanmaktadır. 5237 sayılı TCK (Türk Ceza Kanunu) ve 5651 Sayılı Kanun'un ilgili maddelerini ihlal eden kişilerin IP adresleri de dahil olmak üzere sair kişi veya adli mercilere müzekkere (Resmi Üst Yazı), tarafımıza tanzim edildiği takdirde paylaşılacaktır. Hukuka aykırı bir paylaşımın olduğunu düşündüğünüz mesaj ya da konuyu; İLETİŞİM linkine bildirim yoluyla iletebilirsiniz. 48 saat içerisinde mevcut şikâyetiniz üzerinden tarafınıza ulaşılacak, gerekli işlemler tesis edilecektir. |
|